#ikkiesvoorbio dus ik sta #achterbio. Neem melk. Grote supermarktketens die zowel bio als gangbare melk in het assortiment hebben, vinden ontbossing geen belangrijk thema. Voor veel van de zuivelproducten die ze verkopen heeft ontbossing en aantasting van de natuur plaatsgevonden. Dat blijkt uit onderzoek van Milieudefensie.
Ook interessant: Wereldprimeur: biologische vogelvetbol zonder netje
Milieudefensie zegt dat ongeveer de helft van het eiwitrijke veevoer in de melkveehouderij afkomstig is van Zuid-Amerikaanse soja. En dat daar ontbossing voor heeft plaatsgevonden. En niet een beetje: jaarlijks verdwijnt in Zuid-Amerika door onze soja-behoefte een hoeveelheid bos met een oppervlak van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland samen. Dat maakt ontbossing één van de grootste milieuproblemen in Zuid-Amerika.
Ontbossing zorgt voor klimaatverandering
Volgens MilieuCentraal dreigt door de groeiende vraag naar soja in 2020 zelfs 22 miljoen hectare bos ontbost te worden in Zuid-Amerika. Dit draagt bij aan klimaatverandering: bij deze ontbossing komt er ongeveer 200.000 kilo CO2 per hectare vrij. Supermarkten claimen dat alle soja die Nederlandse koeien eten RTRS-gecertificeerd is en daarmee verantwoord (= zonder kap). RTRS staat voor Round Table on Responsible Soy: een organisatie die verantwoorde productie, behandeling en handel van soja tot doel heeft. Maar volgens MilieuCentraal zitten hier nogal wat haken en ogen aan en er zijn veel mazen in de wet. Daarom wordt dit door hen niet als duurzame soja gezien
Europese soja bij bio
Uit het onderzoek van Milieudefensie is gebleken dat Ekoplaza de meest duurzame supermarkt is om melk te kopen. Deze biologische supermarktketen krijgt een 9,1.
Omdat biologisch gecertificeerde soja gebruikt is voor het veevoer, is de zuivel oerwoudvrij. Bovendien wordt vaak een alternatief eiwitrijk gewas gebruikt voor veevoer en daarnaast is de gebruikte soja grotendeels van Europese herkomst (>95%). Bovendien is tenminste 65% van de zuivel van Nederlandse bodem is (en de rest grotendeels afkomstig is van een melkfabriek net over de grens in Duitsland).
Sluiten van de kringloop
Daarnaast werkt Ekoplaza samen met Aurora kaas en Milieudefensie aan een project waarbij kaas wordt verkocht waarvan de melk volledig lokaal is (voor de productie wordt alleen regionaal veevoer gebruikt). De doelstelling van Ekoplaza is dat in 2020 alle leveranciers tenminste 80% van het krachtvoer uit de regio halen (±25 kilometer), om zo de kringloop zoveel mogelijk te sluiten.
Eerlijke prijs = geen ontbossing
Verder zet Milieudefensie zich in voor een duurzame veehouderij, met veel weidegang, voldoende ruimte en met extra aandacht voor de natuur en de weidevogels in het weiland van de koeien. Daarvoor moet de boer een eerlijke prijs voor zijn melk krijgen. Bij Ekoplaza is dit één van de kernwaarden. Samen met Milieudefensie gaat Ekoplaza in gesprek om te kijken welke mogelijkheden er zijn om volgende stappen te kunnen maken om zo duurzaam mogelijk zuivelproducten te kunnen aanbieden.
Geef een reactie