Volgens StoereVrouwen, een campagnebureau dat bewustwording omtrent duurzaamheid promoot, is het gros aan cosmeticamerken niet transparant in hun communicatie over de (betekenis van) ingrediënten, het arbeidsproces en de afkomst van hun producten. Om meer inzicht te krijgen, deden zij samen met Rank a Brand onderzoek. Zo zou jij beter weten welk merk je het beste kunt gebruiken als je groen bezig wilt zijn. Voor de goede orde: dit onderzoek zegt iets over de footprint van een bedrijf, niets over de werkzaamheid van het product.
Ook interessant: natuurlijke cosmetica, waarom?
Niemand krijgt score A
Op zich sta ik er natuurlijk helemaal achter dat duidelijk wordt welk bedrijf groen bezig is! Maar hoe transparant is het onderzoek? Er zijn 30 cosmeticamerken onderzocht en er werd gekeken naar de impact op gezondheid, arbeidsomstandigheden, diervriendelijkheid, milieu en klimaat. 4 van de 30 merken scoren hoog in de ranking, 4 scoren redelijk en 22 merken falen. Er zijn vijf scores met adviezen. A kun je rustig kopen en E laat je liever achter in het schap. Er is niet één merk dat score A heeft. Onder de merken die het beste scoren, valt onder meer Dr.Hauschka met een B. Score. Zij zijn ‘goed bezig wat betreft het gebruik van natuurlijke ingrediënten en het wegblijven van schadelijke stoffen’. E is onder meer voor Aveda die ‘hun beleid moeten verbeteren en verduurzamen’.
Wettelijke test op dieren
Verbeterpunten liggen met name in de arbeidsomstandigheden van boeren en (kind)arbeiders in de landen waar de basisingrediënten voor cosmetica gehaald worden, zoals India. Ook naar het gebruik van testen op dieren wordt gekeken. Veel merken, waaronder L’oréal en Nivea, halen hun ingrediënten uit China, waar testen op dieren wettelijk moet worden gedaan. Zij scoren dus niet best in de test.
Verdiende A status
Maar hoe transparant is deze test nu werkelijk? Hoe is deze tot stand gekomen? Dr.Hauschka, al 75 jaar bezig met de samenleving en duurzaamheid, komt er als B label nog goed uit, maar dit is niet waar het bedrijf voor staat, zeggen zij in een persbericht als reactie op de uitslag. WALA Heilmittel GmbH, de fabrikant van Dr. Hauschka, is van mening dat Dr. Hauschka een A-status verdient en dat de uitslag van het onderzoek geen recht doet aan de wijze waarop WALA zich bezighoudt met duurzaamheid.
Onjuiste conclusie
Dat Dr.Hauschka ‘slechts’ positief scoort op 15 van de 26 criteria is volgens hen te wijten aan een aantal zwakke punten in de structuur en de uitvoering van het onderzoek. Dit vindt plaats door productvergelijkingssites te raadplegen en de sites van de merken zelf. Zo zou Dr.Hauschka niet minstens 50% biologische of anderszins gecertificeerde duurzame ingrediënten gebruiken, omdat Rank a Brand hierover geen informatie kon vinden. En dat is raar, want Dr.Hauschka heeft 66% natuurlijke cosmetica van biologische oorsprong gecertificeerd volgens NATRUE normen. De conclusie van Rank a Brand hierover is dus onjuist, maar is wel meegenomen in de ranking.
Andere vraag geeft andere uitkomst
Bovendien zijn sommige vragen aan bedrijven niet juist gesteld. Zo wilde Rank a Brand weten of het bedrijf haar CO2 uitstoot met 10% heeft verminderd in de afgelopen vijf jaar. Dr. Hauschka vermindert al sinds 1967 haar CO2 uitstoot. Daarmee is de uitstoot in vergelijking met andere bedrijven al relatief laag is, maar valt een vermindering met dubbele cijfers op korte termijn niet te realiseren. Rank a Brand wekt zo de indruk dat Dr.Hauschka onvoldoende werkt aan het terugdringen van haar CO2 uitstoot of zelfs een (te) hoge CO2 uitstoot heeft. De vraagstelling ‘hoe groot is de CO2 uitstoot van het product’ was een betere geweest en had waarschijnlijk ook een andere uitkomst gegeven.
100% gecertificeerde natuurcosmetica
Rank a Brand kijkt in hun onderzoek ook naar productvergelijkingssites. Maar daar worden vragen gesteld die bijna niet juist te beantwoorden zijn. Op de vraag of 90% van de producten biologisch is en waar je alleen met ja of nee kunt antwoorden, kan direct een tegenvraag worden gesteld: wat is de definitie van biologisch? Want in cosmetica is die niet duidelijk. Er zijn diverse keurmerken, die allen andere normen hanteren als het om het aandeel biologische ingrediënten in de producten gaat. In het geval van Dr. Hauschka: dit is 100% gecertificeerde natuurcosmetica volgens het keurmerk NATRUE.
Punt van aandacht
Nog een klein puntje uit het onderzoek: hierin staat dat Botanique – een mooi verzorgingsproduct, daar niet van – redelijk goed scoort op het gebied van duurzaamheid. Dat komt omdat de groothandel die het merk verkoopt heel goed bezig is op dat gebied. Maar die koopt het product in. Dus hoe weet Rank a Brand nou of de producent van de cosmetica goed bezig is?
Vraag het de StoereVrouwen zelf
Kortom, het is goed dat er bedrijven zijn, zoals Rank a Brand, die de boel een beetje opschudden. Maar dan moet dat ook echt transparant gebeuren. Er is blijkbaar sprake van miscommunicatie, dus waarschijnlijk komt er op mijn blog nog wel een vervolg. Wil jij de dames van StoereVrouwen zelf wat vragen stellen? Tijdens hun Natural Beauty Case-campagnedagen tot en met 30 juni kun je ze ontmoeten. Dan geven ze workshops van onder meer van Dr.Hauschka. Kijk op stoerevrouwen.nl voor meer informatie.
StoereVrouwen is een platform en campagnebureau dat al 10 jaar stimuleert om de macht van je portemonnee positief en bewust te gebruiken, door je euro’s te spenderen aan merken en bedrijven waar je achter staat. Met campagnes als de Groene Sint, Strip for Fair Fashion en Fair Valentine heeft StoereVrouwen belangrijke duurzame thema’s onder de aandacht gebracht.
Rank a Brand
Rank a Brand is de grootse duurzame merkenvergelijkingssite in Europa, en vergelijkt ruim 700 merken in kleding, schoenen, elektronica, telecom, reizen, eten en drinken op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Beeld campagne: Trees Heil
Ook interessant
Geef een reactie