De vijf nominaties voor het Gouden Windei 2020 zijn bekend. Voor het meest misleidende voedingsproduct van het jaar komen Appelsientje, Be-Kind, Nutella, Philadelphia en Zonnatura in aanmerking. Jouw stem is heel belangrijk, kies je mee?
Ook interessant: Vitamine D in de schijnwerpers tegen corona
- Tekst gaat verder onder de afbeelding
Foodwatch waakhond
Misschien gebruik jij de producten wel waarmee deze merken kans maken op het Gouden Windei 2020: Nutella met de Cups, Philadelphia met de Truffelvariant, Zonnatura met haar Groene thee Açai smaak, Appelsientje met de Vers geperste sinaasappel en Be-Kind met de Proteïne reep. Foodwatch, initiator van deze jaarlijkse prijs, is als een waakhond die onze voeding bekijkt. Met deze vijf sterke nominaties laat ze weer eens zien hoe nodig dat is. Laat jij je hierdoor nog langer misleiden:
5x Gouden Windei 2020 nominatie
- Bij de Appelsientje Vers geperst wordt vooral jij uitgeperst. Omdat het product een ‘vers-uitstraling’ heeft, zou dat de hogere prijs van 0,44 euro rechtvaardigen. Maar het product is niet anders dan de ongekoelde variant uit een pak: gemaakt uit sapconcentraat en maandenlang houdbaar.
- De ‘hippe’ proteïne-reep Be-Kind van Mars speelt in op een sportieve en gezonde levensstijl, maar bestaat voor de helft uit vet en suiker. Per reep bevat deze zelfs meer calorieën dan een donut. Daarvoor moet je inderdaad flink sporten!
- Het verschil tussen de Nutella Cups en Nutella uit een glazen pot van 400g is per kilo product 15,24 euro. Dat is niet alleen slecht voor je portemonnee, al dat wegwerpplastic is bovendien superslecht voor het milieu. Zowel jijzelf als de planeet betalen hiermee de hoofdprijs.
- Philadelphia heeft met dit product een echte truffel-zoektocht gemaakt. De Philadelphia truffel bevat slechts 0,07% zomertruffel, wat tot vijftig keer minder truffel is dan andere voedingsmiddelen ‘met truffel’. Door de kleinere verpakking lijkt het product niet heel veel duurder dan de andere Philadelphia smeersels, maar dat is hij wel. Je wordt dus dubbel misleid.
- Zonnatura is groots in woord en beeld met hun Groente thee açai verpakking, maar zeer mager qua inhoud: slechts 0,5% Açai-bes en 40% van de goedkopere Aronia-bes. De verpakking is puur om jou te lokken dus.
Wil jij ook dat dit soort bedrijven ons niet langer voor de gek houden? Laat dan weten wie van jou het Gouden Windei 2020 mag winnen (zie hieronder). Eerlijk gezegd denken wij dat ze allemaal de prijs mogen winnen.
“Voedselproducenten zoeken doelbewust de grens op tussen marketing en misleiding. En vaak genoeg gaan ze er overheen… Misleiding bestaat bij de gratie van stilte. Met de verkiezing om het Gouden Windei doorbreken we die stilte. Ik wil iedereen dan ook oproepen om te stemmen”
– Frank Lindner, campaigner bij foodwatch
Het goede nieuws
Van producten die in aanmerking komen voor het Gouden Windei, passen de leveranciers naar aanleiding van een nominatie vaak hun product aan. Zo deed de AH dat vorig jaar al tijdens de stemperiode. Dat maakt het des te belangrijker dat ook jij jouw stem uitbrengt.
Misleid door gebrekkige wetgeving
Hoe belangrijk het is dat Foodwatch zich inzet voor eerlijker eten, blijkt uit het volgende. Als het gaat om wetgeving dan is misleiding verboden, maar in Europese regels wordt niet bepaald waar de grens ligt. Daarnaast speelt gebrekkige handhaving van de wet door de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) een negatieve rol. Op hun site stond onlangs nog te lezen: meldingen over misleiding neemt de NVWA niet direct in behandeling. Ook onderzoeksbureau Deloitte concludeerde in een onderzoek (in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) dat de NVWA onvoldoende tijd kan besteden aan de controle op (misleidende) etikettering. Behalve dat je als consument risico loopt te worden misleidt, is er ook gevaar voor de volksgezondheid door onjuistheid van etikettering van het product, aldus het onderzoek. Omdat we in Nederland nog altijd van mening zijn dat alles en iedereen maar aan zelfregulering moet doen, leidt dit in de voedselindustrie tot gebrekkige wetgeving en handhaving en daar maken de producenten misbruik van. Ze krijgen de ruimte om ongestoord misleidende voedselverpakkingen in het winkelschap te leggen en houden, aldus Foodwatch.
Tot 9 december kun je jouw stem uitbrengen. De winnaar wordt daarna bekend gemaakt. www.goudenwindei.nl
Geef een reactie