Misschien maak ik me wel te druk om alles en neem ik de hele wereld op mijn schouders mee, maar ik word af en toe niet goed van sommige berichtgeving, waarbij bedrijven, instanties en organisaties zichzelf op de schouders kloppen voor iets waar je heel veel vraagtekens bij kunt zetten.
Een paar voorbeelden, die voor mij de wereld op z’n kop zijn:
Nieuw ‘keurmerk’
Keten Duurzaam Varkensvlees (KDV) introduceert het label KDV+. Weer een ‘keurmerk’. En waarvoor? Dat is nu juist de wereld op z’n kop! Het label laat zien dat het varkensvlees dat je koopt afkomstig is van dieren die nooit met antibiotica zijn behandeld. Huh? Zou dit niet de standaard moeten zijn met alle resistentie voor antibiotica die er nu is bij mensen? En wat zegt dit label over een diervriendelijk bestaan, zoals huisvesting? Lekker kunnen wroeten in de modder?
1 ster…
KDV wil hiermee dat winkeliers die zich willen onderscheiden op het gebied van gezondheid, smaak, dierwelzijn en milieu, kunnen laten zien dat ze goed bezig zijn… Want naast het feit dat de varkens niet zijn behandeld met antibiotica wordt ook voldaan aan alle criteria voor 1 ster(!) binnen het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Pardon? De beste keus is nog altijd 3 sterren. En oh ja, verwacht wordt dat de varkenshouders een hogere prijs voor het vlees gaan bedingen. Dit is dus pure marketing en heeft helemaal niets met de levenswijze van de varkens zelf te maken. Meer met de levenswijze van de varkenshouders en winkeliers als je het mij vraagt?
Zieken en ouderen
Nog een ‘leuke’: Daily Fresh Food, producent en totaalleverancier van versproducten en convenience maaltijdcomponenten aan onder meer ziekenhuizen en zorgorganisaties, gaat zich onder de slogan ‘Better food, better life’ nog meer focussen op de relatie tussen voeding en vitaliteit. Nou, dat werd dan wel eens hoog tijd, vind je niet? Als je voeding aan ziekenhuizen en zorginstellingen levert en nu eens achter je oren krabt of je voeding wel bijdraagt aan een betere vitaliteit?
Stop kindermarketing
Ook is er een nieuwe regel: de Alliantie Stop Kindermarketing, waar de Consumentenbond ook aan mee doet. Deze moet voorkomen dat door marketingtrucs kinderen extra worden verleid om snoep te kopen. Wouter Klootwijk had het er in het NHD ook al over. Plaatjes op de verpakking mogen kinderen niet meer verleiden: geen K3 ijsjes meer dus. Maar mag Donald Duck op een ‘gezond’ Danootje toetje (door alle toegevoegde suikers bijna snoepgoed) dan wel? En ook hier is het de wereld op z’n kop. Want verbieden is volgens mij niet de oplossing. Wat wel? De kindermarketing niet stoppen, maar op een goede manier inzetten: zet K3, Donald Duck en alle andere helden van kinderen in voor écht gezond voedsel. Wat dacht je van appels met het hoofd van Donald Duck of een K3 logo erop door de zon gemaakt? Bij deze roep ik alle biologische appelboeren op om deze ludieke actie op touw te zetten!
Kritische noot kant-en-klare soep
Nog zo’n voorbeeld. Ik erger me mateloos aan de reclame over soep uit pak, zak of pot, waarvan een kommetje volgens de stem op de achtergrond (en de verpakking) wel 200 gram groente bevat! Een nat geregend jongetje krijgt van zijn moeder een dampende kop voorgezet en krijgt als troost nog een extra plastic, rond gevalletje in de akelig rood en vies uitziende kom soep. Yak! Maar wat is de moeder blij, want ze geeft haar kind – denkt ze – een gezonde maaltijd.
Veel minder groente
De Consumentenbond testte tien kant-en-klare groentesoepen en wat denk je dat deze instantie adviseert? Om uiteindelijk toch maar beter zelf je soep te maken. Er blijken per merk grote verschillen in de hoeveelheid groente in de soepen te zitten, variërend van 15 tot 50 gram! Hiermee voldoen 8 van de 10 soepen niet aan de groenterichtlijn van het Voedingscentrum voor een kop soep, die stelt dat soep met groente pas zo genoemd mag worden als er minimaal 50 gram bereide groente in de kom zit. Ook bevatten de soepen zo’n 2 gram zout en dat is relatief veel volgens de Consumentenbond. Kortom: De op de verpakkingen van soepen vermelde kreten als ‘rijk gevuld’ of ‘boordevol groente’, blijkt dus helemaal niet waar te zijn uit de test die de Consumentenbond uitvoerde. De conclusie luidt dan ook: zelf je soep maken. Iets wat wij allang wisten en daarom ook regelmatig heerlijke, zelfgemaakte soeprecepten publiceren!
Bron: FoodHolland
Paní zegt
Hier sluit ik me volledig bij aan, het wordt wat onoverzichtelijk in het ‘keurmerkenbos” . ‘Het kost tijd om de etiketten te lezen’ hoor ik vaak en de lettertjes zijn zo klein dat ze met het blote oog bijna niet te lezen zijn! Tja waarom zouden ze dat toch doen? Mijn regel is; een vermelding op het etiket van een product die ik (bijna) niet kan uitspreken hoef ik niet op mijn bord….
Soep maak ik altijd zelf, van huis uit meegekregen trouwens, zònder plastic balletjes en zonder ranzig kleurtje.
De marketing voor kids zou zeker anders kunnen, dus bij deze steun ik je oproep aan de appelboeren!
Gelukkig zijn er artikelen zoals deze die mensen hopelijk doet nadenken voordat ze iets in hun boodschappenmand leggen. We mogen best wat kritischer zijn en vooral ons bewust worden dat het beter kan. Weet wat je eet….