Zo na de vakantie is het heerlijk om te beginnen met een schone lei: opruimen dus! Maar dat blijkt voor velen nog niet zo makkelijk! Souvenirs, kleren die niet meer gedragen worden en nutteloze cadeautjes worden eindeloos bewaard. Terwijl opruimen voor rust in je huis en hoofd zorgt!
Volgens Els Jacobs, oprichter van het bedrijf De HuishoudCoach zit verzamelen in onze genen. Dat heeft te maken met de jaren van schaarste en de nu heersende overdaad: de meeste Nederlanders hebben het goed en dat resulteert in een overschot aan gebruiksvoorwerpen, die niet weg mogen, want “je weet maar nooit”, aldus Els.
Opgeruimd zijn: blij, goedgehumeurd, monter en vrolijk
De synoniemen van het woord ‘opgeruimd’ zijn niet voor niets: blij, blijgeestig, blijmoedig, goedgehumeurd, goedsmoeds, joviaal, monter en vrolijk. Een opgeruimd huis of kantoor heeft diezelfde invloed op jouw humeur! Maar ja, waar begin je? Huishoudcoach Els zet het voor je op een rijtje.
Vijf tips hoe op te ruimen:
- Start NOOIT met het opruimen van de zolder of schuur. Dit zijn ware opslagplekken en klein beginnen maakt het opruimen makkelijker.
- Ga niet meteen alles te lijf. Is je keuken een rommeltje? Begin met twee keukenkastjes.
- Opruimen is beslissingen nemen, oftewel dingen wegdoen! Alles naar een andere ruimte verslepen(lees: opslagplek) brengt je dus geen stap verder.
- Zorg dat de basisorganisatie in orde is: wat heb je écht nodig in een ruimte? Zoals een zitplek in de woonkamer of een kapstok in de hal. De overige frutsels kunnen in principe weg.
- Wegdoen hoeft niet te betekenen in de vuilnisbak. Alles wat nog bruikbaar is kan direct naar de kringloop.
Vijf slechte redenen om dingen te bewaren:
- Je hebt er ooit veel voor betaald.
- Je hebt het ooit van familie of vrienden gekregen.
- Je vindt een tweede exemplaar voor de zekerheid altijd handig.
- Je bewaart het voor een ander (omdat je er zelf geen afstand van kan doen!).
- Je vindt het zonde om weg te doen: het is nog goed/heel.
Rommel hoeft niet erg te zijn, zolang er niet teveel van is en jij je er geborgen door voelt. Slaat het om en verlies je het overzicht, dan krijg je chaos. De kunst is hier balans in te vinden.
Met deze drie simpele tips houd je het netjes:
- Kost het minder dan vijf minuten om iets op te ruimen, doe het dan meteen
- Leg alles wat je hebt gebruikt meteen terug op een vaste plek.
- Iets nieuws gekocht, gemaakt of gekregen? Maak ruimte door een oud voorwerp weg te doen.
Geef een reactie