In het bedrijfsleven spelen overnames een grote rol. Daarbij gaat het vaak alleen om directe winst. Meestal gaat dit fout en gaat een bedrijf daarna failliet. Kan dat niet anders zou je denken? Helaas is het zo dat bedrijven die zich richten op duurzaamheid meestal niet interessant zijn om over te nemen. De makers van het VPRO programma Tegenlicht vragen zich af: hoe kun je duurzaam ondernemen en toch interessant zijn voor investeerders. En hoe duurzaam is ondernemend Nederland eigenlijk? Komende zondag komt dit aan bod in de documentaire Groene dromen.
Ook interessant: Buiten gebeurt het, volgens boswachter Arjan Postma
Ik ben fan van het VPRO programma Tegenlicht. Zij maken mooie documentaires, vaak gericht op groen en duurzaam. Al jarenlang. Zo was er tien jaar geleden de documentaire ‘Afval is Voedsel’. Dit was het startsein om op een nieuwe manier naar duurzaamheid en economie te kijken. Sterker nog, het was het begin van het zogenoemde Cradle to Cradle denken in Nederland. Opeens gingen duurzaamheid en geld verdienen hand in hand. Veel bedrijven gingen Cradle to Cradle ontwerpen en produceren. En zelfs hele steden (Almere, Venlo en Maastricht), wijken en parken werden volgens dit concept gebouwd. De gebouwen en producten die toen ontstonden zijn ontworpen en geproduceerd met zo min mogelijk schadelijke afvalstoffen, zijn volledig afbreekbaar én kunnen worden hergebruikt. Mooi toch dat een tv-programma daarin het voortouw neemt.
Dun laagje groen
Duurzaam ondernemen heeft inmiddels diverse namen. Naast Cradle to Cradle spreekt men van The Blue Economy en circulaire economie. Maar is bedrijvig Nederland écht duurzaam geworden, of is het slechts een dun laagje groen en alleen marketing? Duurzaamheid mag de aandeelhouder vooral niets kosten. Dat bleek onlangs toen de overname van Unilever mislukte. De aandeelhouders riepen dat het bedrijf, dat de Dow Jones Sustainability Index aanvoert, zich minder moet richten op duurzaamheid en meer op directe winst. Hier spatte de Groene droom flink uiteen.
Groene dromen
De andere kant moet ook belicht worden, want er gloort hoop aan de horizon als het gaat om duurzaam produceren. Zo vormden Unilever, DSM, AkzoNobel, FrieslandCampina, Philips, Shell, KLM en Heineken samen de Dutch Sustainable Growth Coalition. En pensioenfondsen moedigden Unilever aan om niet in te leveren op duurzaamheid. Bovendien zijn er ook groene aandeelhouders die bedrijven proberen te beïnvloeden. In Venlo is Cradle to Cradle inmiddels heel normaal. En in het Blue City-project in Rotterdam proberen jonge ondernemers in een voormalig tropisch zwemparadijs een ecologisch bedrijfsnetwerk op te zetten. De bedoelingen zijn dus goed. We willen veel op het gebied van duurzaamheid. We hebben Groene dromen. Maar de vraag blijft: wanneer gaan we echt vliegen? Ik zou zeggen: zorg dat je zondag 2 april om 21.05 uur op NPO2 afstemt voor VPRO Tegenlicht.
Meer informatie op vpro.nl/tegenlicht.
Geef een reactie