Het Foodservice Instituut (FSIN) zet elk jaar de trends op een rijtje. Trends die – mede ““ bepalen welke producten het goed doen in de supermarkt. Voor 2015 staat minder afval, meer verantwoordelijkheid op het menu.
Van composteren en productrecycling tot traditionele bloedworst: de trend in 2015!
Gezond en verantwoord met het milieu en de samenleving omgaan, is al langer één van de belangrijkste trends die onze markt beïnvloedt. Door de jaren heen vloeien uit deze hoofdtrend kleinere subtrends voort. In 2015 concentreren deze subtrends zich op het reduceren van afval. Dat kan door composteren, door productrecycling maar ook door het doneren van eten. Outlets die hierop inspelen, haken in op twee belangrijke thema’s die bij de consument hoog op het eisenlijstje staan: duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.
Ook hyperlokaal en regionaal staan hoog genoteerd. Lokaal eten is trend en dat vertaalt zich in restaurants met een eigen groentetuin, bierbrouwerij of wijngaard. Misschien niet eens in eigen beheer, maar dan wel in hetzelfde dorp of dezelfde stad. Er is steeds meer aandacht voor Hollandse gerechten in een nieuw jasje. Hierbij hoort natuurlijk ook vlees van (regionale) vrije grazers. En de traditionele streekgerechten zoals bloedworst, nagelholt en hoofdkaas staan weer op het menu, maar wél met een moderne ““ en soms zelfs oosterse ““ twist.
Meer weten over de trends van dit jaar? Lees het hier.
Beeldmateriaal teler: versvandeteler.nl
Geef een antwoord