Afgelopen lente was ik uitgenodigd bij een ronde tafel gesprek over het Vinkje. Je weet wel, dat vinkje op producten om ze een ‘gezonder imago’ mee te geven. Nu was ik al nooit van het vinkje, maar het thema was ‘communicatie richting de consument’ en dus vond ik het interessant genoeg om daar bij te zijn. Nu is het blauwe ‘ik kies bewust’ Vinkje verdwenen. En dat is mede dankzij Live Green Magazine dus!
Ook interessant: Fairtrade is eerlijk eten
Aan tafel zaten nog een heel aantal mensen, waaronder iemand van de Hartstichting, het Voedingscentrum, iemand van Stichting Milieukeur en nog een aantal ‘grote’ namen. Ook mensen van de stichting Ik Kies Bewust waren aanwezig, zoals iemand van Albron en Friesland Campina. Zij wilden van ons wel eens weten hoe wij tegen het vinkje aankeken. Nou, wat mij betreft hebben ze dat geweten.
Ten eerste kwam ik daar aan de weet dat er twee Vinkjes zijn. Ik wist niet eens dat er twee Vinkjes waren. Jij wel? Er is/was een blauwe in een blauw rondje en een blauwe in een groen rondje. Ik noem ze voor het gemak blauw en groen, ondanks dat beiden blauwe Vinkjes zijn. In elk geval: het blauwe Vinkje bleek bedoeld voor andere producenten om hen te stimuleren ook ‘gezondere’ producten te gaan maken…! Snap jij ‘m nog: een consumentenvinkje om de producent iets duidelijk te maken?
Oven chips met suiker
Hoe dat in zijn werking ging: op een zak naturel chips uit de oven (van een bepaald merk) zit een vinkje omdat dit een ‘bewustere’ keuze zou zijn dan bijvoorbeeld de gewone variant. Doel is om fabrikanten aan te sporen ook oven chips met minder vet te maken. Dat je dan wel een naturel chips krijgt waar opeens suiker aan is toegevoegd, wordt dan even vergeten. Bovendien kan er ook een oven chips naast liggen zonder Vinkje, omdat desbetreffende fabrikant niet is aangesloten bij de Vinkjesalliantie. Ehm…is dit de consument helpen een betere keus te maken, of gewoon pure marketing van je product? Het kan zelfs zo zijn dat een fles Heinz ketchup een vinkje heeft (want: beter dan mayonaise), maar een variant met veel minder suiker (maar niet van een aangesloten ‘vinkjes’-bedrijf) niet. Dan sla je de plank toch finaal mis? Tenminste, als je insteek écht is de consument een bewustere, gezondere keus te laten maken. Nou, daar zijn ze het dus over eens geworden, want dit Vinkje verdwijnt.
Verpakte reclameboodschap
Blijft over het blauwe Vinkje in een groen rondje. Die mag van mij ook verdwijnen. Of de stichting moet veel transparanter worden in hun communicatie naar de consument toe: is het écht de bedoeling ‘een positieve invloed op de gezondheid van consumenten hebben, door betere voeding aan te bieden’ of is het gewoon een mooi verpakte reclameboodschap? Hoe eerlijk willen ze zijn in het aanbieden van gezonde voeding?
Stoplicht is te eerlijk
In het ronde tafel gesprek kwam namelijk duidelijk naar voren dat een ‘stoplicht’ systeem veel beter zou werken. Dus een groen licht voor een product dat gezond is (krijg je wel de discussie, wat is gezond en wat niet), een oranje voor ‘niet te vaak nemen’ en rood voor ‘liever niet, maar het is jouw keus’. Je snapt misschien wel waarom dit er niet doorheen kwam. De aangesloten bedrijven willen natuurlijk niet dat op hun mayonaise een rood stoplicht komt te staan. Welke gezonde oplossing we ook bedachten, we kwamen er steeds weer op dat dit toch eigenlijk niet de échte insteek van het vinkje was. Na de gesprekken is de Stichting Ik Kies Bewust met een advies voor het Ministerie van VWS gekomen. Het zou de Stichting gaan om ‘een vertrouwd en volledig transparant informatie- en productverbeteringssysteem te creëren dat maximaal bijdraagt aan een gezondere samenleving met veel minder welvaartsziekten’. Daarom houden ze alleen het groene Vinkje, dat staat voor gezonde levensmiddelen, in overeenstemming met de productenlijst van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Wij zijn in elk geval heeeeel benieuwd welke producten in aanmerking komen voor dit groene Vinkje!
Geef een reactie