Gisteren was ik op de BioBeurs in Zwolle. Wat een feest! Diverse leveranciers toonden hier hun waar, van producten voor je huid en haar tot allerlei heerlijkheden. Want dat het heerlijk was, heb ik overal kunnen proeven. En alles was biologisch, het heet natuurlijk niet voor niets de BioBeurs!
Ook interessant: 2017: jaar van de kliekjes volgens trendwatchers
Bio met passie op de BioBeurs
Maar het mooiste vond ik wel de mensen achter de biologische waar. Van de biologische vleesboer die precies weet van welke koe zijn vlees afkomstig is, tot de leverancier van olijfolie die daarmee jonge mensen in Griekenland ondersteunt. Allemaal hebben ze prachtige verhalen te vertellen, spreken passievol over hun keuze voor biologisch. Die net als bij mijzelf een bewuste keuze is. Over die bewuste keuze is nog wel meer te vertellen trouwens!
Een bewuste keuze
Zeker omdat ik een onderzoek onder ogen kreeg over de manier waarop wij kiezen. Let op: stel, je zit in een restaurant, en je kunt kiezen tussen een gezonde vruchtensalade of een calorierijke chocolademousse. Dan maakt het uit hoe je jouw keuze doorgeeft. Doe je dit mondeling, dan is volgens de onderzoekers de kans groot dat dit de calorierijke mousse wordt. Zou je via de iPad jouw keuze kenbaar moeten maken, dan kies je eerder voor de vruchtensalade! Tenminste, dat zeggen Anne-Kathrin Klesse, universitair docent Marketing bij Tilburg University, Jonathan Levav (Stanford University) en Caroline Goukens (Maastricht University). Hun onderzoek is zelfs gepubliceerd in het Amerikaanse tijdschrift Journal of Consumer Research. Nou heb je dat probleem bijvoorbeeld op de BioBeurs helemaal niet, want daar was alles gezond.
Gezondere keuzes
De onderzoekers kwamen één uitzondering tegen. Wanneer je jouw voorkeur in een vreemde taal moet uitspreken, dan zou je juist eerder voor gezond kiezen. Grappig, denk ik dan. Maar het is veel meer dan grappig! Want bedrijven die overstappen van persoonlijke, mondelinge verkoop naar onlineverkoop, kunnen zo de keuze van consumenten beïnvloeden. En dus stimuleren dat er gezondere keuzes worden gemaakt! Mooi toch! Want dat betekent dat je biologisch ook kunt stimuleren.
Low Bio Budgetrecepten
Via Live Green Magazine wil ik jou ook graag gezondere keuzes voorstellen. Dat doe ik al met mijn low Bio Budget recepten maar binnenkort ook via mijn webshop. Ik ben er op dit moment echt heel druk mee bezig, dus je moet nog even geduld hebben. Maar dan kun je met een druk op de knop kiezen voor een gezondere optie.
Bron: Universiteit Tilburg, 19/01/16
Geef een reactie